Färg problem

swedendanny
Tja Jim.

Har ett litet problem med färgsättning eller att få in en bakgrundsbild bakom mina texter i Sidredigeraren. Nån gång lyckades jag få in dem men när jag sen tryckte på spara så kom dem ändå inte upp. Skulle vilja ha lite hjälp med detta. Den vita färgen som ligger inne som standard gör att det blir jobbigt att titta på texten jag skrivit in. Du får gärna gå in och titta på min sida på: Team Sweden

Mvh Danny

Re: Färg problem

Jim Westergren
Administrator
Hej Danny,

Det du frågor om är inte så lätt.

Först måste du ha en bild som passar som bakgrund och få en URL till denna bild. I mitt exempel nedan använder jag http://www.teamsweden.n.nu/images/teamsweden/swedenbil.jpg som URL till en bild.

Växla sedan till HTML-läge och lägga detta överst på sidan:

Här kommer innehållet på din sida.

Och detta lägger du underst:

Du kommer nu se att bilden är som bakgrund på texten. Sedan finns det givetvis en massa inställningar för detta för att slippa repetering, centrering osv osv. Här kan du läsa lite mer om detta:
http://www.stefandahlen.com/css3.php
http://www.webbdesigndirekt.se/css/css-bakgrund/

Till exempel:

Sedan kan du växla tillbaka till visuellt läge igen efter att du har sparat.

PS: Min bror spelar med Track Mania och innehar en del rekord.
/ Jim Westergren

Re: Färg problem

Jim Westergren
Och förresten Danny ...

Jag kommer snart att göra en ny mall där du lätt kan välja färger osv. Kan nog göra det denna månaden.
/ Jim Westergren