Läkeväxter och medicinska örter i Norrbotten

Posted by Läkeörter.se Läkeörter.se
Idéen bakom www.läkeörter.se är att låta upptäcka all växtkraft vi har alldeles inpå oss i vår omgivning. Det finns många läkande växter i Sverige men jag har valt att fokusera på den växtlighet vi har i Norrbotten.

Här kan ni läsa om vilda läkeväxter men också om lämpliga kryddörter du kan odla själv i trädgårdslandet, odlingsvitrinen eller köksfönstret. Det är både enkelt, lustfyllt och behöver inte alls vara avancerat.

Jag vill inspirera andra att pröva odla själv i liten skala, skapa egna naturliga husapotek och lära sig mer om läkande växtkraft.
Många av de allra enklaste men ack så kraftfulla växter går vi förbi utan att ens se. Ett bra exempel är grobladet, som är ytterst vanlig efter gator och trampade stigar men som få ens vet namnet på. Grönt plåster, även kallat!

Och så vår alldaglig björk och tall förstås, som finns till hands när vi behöver. Ja, det finns oanade gröna egenskaper att ta del av och samtidigt knyta ett starkare samband till naturen.

Välkommen till www.läkeörter.se!

Lena Jönsson

I naturen kring Gällivare och Nattavaara