Olika headers på olika sidor.

maria brodd hemmelin
Hej, jag skulle vilja ha olika headers på varje sida.
I css mallen finns koden till en header och den funkar bra till första sidan, men som sagt jag vill ha olika headers för varje sida.
Funderade på tre olika alternativ.
1. lägga in ett id för varje header i css.
Testade med ett unikt id för en ny header, men det blir massor av kod i css-mallen om jag skulle vilja lägga in många (10-15) headers.
 2. Lägga in html och css direkt på varje sida (inline)
3. Skapa separata css-mallar för varje header.

Vad är bäst?
Hur brukar man göra s.a.s?
Mvh Mia

Re: Olika headers på olika sidor.

Alternativ 1 är det, men du behöver ju bara ha bild-kod-raden med, inte ALLT som är i "header".

1. lägga in ett id för varje header i css.

1) skapa de olika taggarna du vill ha
till exempel

sida1
sida2
sida3
sida4

2)
Lägg in dem i din mall precis enligt ovan

3)
Lägg in koden för att visa annan klass beroende på vilken sida man är på.

##if_url_is_sida1 { ##
sida1
## } else##
##if_url_is_sida2 { ##
sida2
## } else##
##if_url_is_sida3 { ##
sida3
## } else##
##if_url_is_sida4 { ##
sida4

## } else { ##
(lämna tomt här)
## } end_if##
"><blabla></div>

Funkar det inte kan vi hjälpa dig via [email protected]

Det löste sig :-) efter lite knep och knåp! La in ett nytt id för varje header, men återanvände den kod som fanns redan för den första headern.

Re: Olika headers på olika sidor.

maria brodd hemmelin
Hej, såg inte ditt svar förrenns jag redan postat min egen lösning.
Men tusen tack för svaret, det ska jag kika på.
Mvh Mia

Re: Olika headers på olika sidor.

maria brodd hemmelin
Tack! Jag löste det enligt variant nr. 1. Ska kika på din lösning, det blir ju rätt mycket mindre kod :-) Tack!