Problem med länk till Excelblad

Erik Bjork
Hej! Jag länkar till ett excelblad från min hemsida. När jag ändrat i excelbladet laddar jag upp det igen men ändå ligger det gamla kvar i länken från hemsidan. Ända sättet att få det att ändra sig är att gå in i html-läget och raderar den gamla länktexten och sedan ladda upp igen och klistra in den nya länktexten. Borde det inte räcka att bara ladda upp den nya filen. Den heter ju precis likadant som den gamla och det bildas ingen ny länk utan det verkar som att den nya länken ersätter den gamla ändå ligger den gamla kvar. Gör jag något fel eller ska det vara så krångligt att uppdatera en länk som inte byter namn och hämtas från samma plats?

Mvh Erik Björk

Re: Problem med länk till Excelblad

Varje bild som laddas upp får en unik adress. Även om de har samma namn.
Dock behöver du inte ändra i koden utan du kan ställa markören på länken, klicka på länkverktyget och där byta ut adressen.

Ang filer: Använder du filuppladdaren har filen samma adress, korrekt, men en cachning gör att servern och webbläsaren minns den gamla, och det tar ett tag för den att förstå att det finns en ny. Det snabbaste där är att ha versinsnummer, MinFil1.0, MinFil1.1 osv. Och uppdatera länken med det nya numret vid varje uppdatering, då blir det genast.