Video klipp för N.nu användare.

Jag har gjort några videoklipp som jag hoppas kan komma till användning när ni skapar era hemsidor. Jag börjar med 4 stycken här och planerar fylla på med fler när tid ges. Har du några speciella idéer om vad du vill se så hör av dig. Berättarröst vill jag kanske undvika och det blir definitivt ingen musik i klippen :)
Nästa planerade klipp kommer nog att handla om "Bildgalleriet". Tanken är också att ladda upp dessa videos på Youtube, meddelande om detta kommer.
Hoppas att något kommer till nytta.
Hälsning Johnny.

Hur du får text vid bild---> Klicka här.

Infoga en YouTube video--> Klicka här.

Gör länkbar text--> Klicka här.

Gör en bild klickbar (länkad)--> Klicka här.

Filmerna ligger nu också på YouTube

2011-05-09
YouTube video: Fotogalleri Lightbox
10 min lång.

--------

2011-05-24
YouTube video: Diskussionsforum.
7 min lång.

2011-05-27
YouTube video: Ändra eller skapa en Favicon
12 min lång.

2011-05-30
Youtube video: Byta och radera header.
7 min lång.

2011-07-10
Skapa en "Extra undersida" och länka till den med text eller bild.
5 minuter lång.

2011-08-06
YouTube video: Klicka här--> Sätt din hemsida som "Under konstruktion"
Glöm ej att öppna din hemsida för besökare när du är färdig med ditt arbete.
Tid för video: 2min 30 sekunder

2011-09-10
YouTube video: Koppla en riktig domän till din hemsida på N.nu
Videon visar hur du köper en domän på Loopia och hur du ändrar namnservrar om det inte finns några e-postkonton på domänen. Detta för att kunna göra "Registrera koppling"
Länk till YouTube videon-->Klicka här.
Tid, ca 9 minuter lång

2012-02-14
På bloggen http://www.egenhemsida.nu/ finns rubriken "Skicka e-post från din egen domän med hjälp av Gmail (utan Google Apps)"
Jag gjorde en video som förklarar det som Jim Westergren skriver om.
Länk till videon--> Klicka här.
Speltid 6 minuter.
2013-03-13
Kom igång med din Blogg på N.nu
En videoguide som förhoppningsvis skall hjälpa dig igång med din blogg.
Länk till videon --> Klicka här
Videoklippet är också uppladdat på screencast.com Klicka här
Speltid 5 minuter.

2013-03-13
Uppdatering, installation av DISQUS
Videon ligger på screencast --> Klicka här
Ligger också på Youtube --> Klicka här
Speltid 3 minuter.

2013-04-07
Lägg in en karta på din hemsida med Google Maps.
Du måste ha ett Google konto för att skapa en Karta.
Videon på Screencast --> Google karta
Videon på YouTube --> Google Karta
Speltid 3 minuter och HD kvalitet.

2013-08-22
En video som beskriver hur du lägger in din "Tipsar-länk"
Videon är uppladdad till YouTube --> Rekommendera N.nu och bli belönad
Finns också på Screencast --> Rekommendera N.nu
Speltid ca 2 minuter och i HD kvalitet.

2013-08-22
Denna videon beskriver hur du lägger in din logga på hemsidan, YouTube --> Bildlogga på hemsidan.
Om du föredrar Screencast så se videon här --> Infoga bildlogga
Speltid 3 minuter.

2014-04-11
En video som beskriver hur du laddar upp en bild genom att
"klicka och dra" eller använda bildens webbadress. Videon är ca 5 minuter lång och
finns på Youtube --> http://youtu.be/JYnUFuLudPU
På vilket media föredrar du att se videoklippen
You cannot change your vote after voting.
You have to vote before you can see the results.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Eric Bodin
Mycket bra Johnny!
du hjälpte faktiskt mig i en av  videorna :)
Vad använder du och filma med???

Mvh: Eric
Mvh: Eric. jag är en frivillig hjälpare i supporten på 13 år och svarar på dina frågor min privata är den med en bild på en fjäril och där heter jag : Eric OBS! Prenumerera på nyhets brevet till www.gexon.n.nu och få ex: 1 kort för 10 kr! fyll i mejl adressen nedan.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Eric Bodin wrote
Mycket bra Johnny!
du hjälpte faktiskt mig i en av  videorna :)
Vad använder du och filma med???

Mvh: Eric
Tack så mycket Eric för din uppskattning. Jag använder mig av "camtasia studio 7". Är mest van vid Camstudio men jag hoppas att bli bekväm med Camtasia också :)
Hälsning Johnny

Re: Video klipp för N.nu användare.

Riktigt bra videor! Detta uppskattas verkligen, nu kan man länka en film på en massa återkommande frågor. Keep it up!

Jag har också flyttat denna tråden till huvudforumet och klistrat den.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Hej Johnny!

Som jag så på mailen så är detta väldigt bra jobbat! Mycket värdefullt för N.nu och väldigt uppskattat av mig, Måns och hundratals andra som kommer ha nytta av detta.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Nu har jag lagt in dessa videos på bloggen om N.nu: http://www.egenhemsida.nu/

Re: Video klipp för N.nu användare.

Tack Jim och Måns. Det känns fantastiskt roligt med beröm.
Hälsning Johnny

Edit: Såg bloggen på egenhemsida, så trevligt

Re: Video klipp för N.nu användare.

Tips:

1. Hur man lägger in en gästbok
2. Hur man lägger in ett forum
3. Hur man "öppnar" sin sida (Avaktiverar "Under Konstruktion")

Bara lite tips, känn dig absolut inte tvingad! :-)

Re: Video klipp för N.nu användare.

Måns Gullberg wrote
[...]

Tack för tipset, skall bara göra färdigt några stycken om "Fotogalleriet"
Blir en liten paus nu i helgen från all data, måste åka till Skåne på barnkalas :)

Re: Video klipp för N.nu användare.

Låter bra!

Ha så kul och ät nu inte upp alla barnens korv med bröd! :)

Re: Video klipp för N.nu användare.

Måns Gullberg wrote
Låter bra!

Ha så kul och ät nu inte upp alla barnens korv med bröd! :)
Han som bjöd på kalaset fyllde 2-år så han åt inte så mycket :)
Jag gjorde en video om Fotogalleriet. Det var två från början men jag klippte ihop dem. Länken finns i första inlägget.
Jag funderar om det är till någon större nytta att jag laddar upp dem på min lagringsplats och länkar dem hit?
Fördelen är ju lättheten att spara till sin egen dator men det kanske inte finns det behovet, då är det kanske fullt tillräckligt med YouTube?
Hälsning Johnny.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Riktigt bra den med!

Jag tror det räcker med YouTube, den finns då alltid tillgänglig var man än är utan att behöva ladda ner den :-)

Om man skriver fel vattenstämpel så behöver man inte radera bilden längre, det är bara till att ladda upp samma bild, den kommer då ersättas av den nya bilden. Det gör dock inget att du säger detta i filmen, det är bara bra, då lär sig folk hur man raderar bilder också!

Härligt Johnny!

Bra jobbat! Lade in den på bloggen: http://www.egenhemsida.nu/videoguider-till-n-nu

Det räcker med YouTube, tycker det är mycket smidigare än att ladda ner. Jag såg videon, väldigt bra.

[...]

Faktiskt så har Johnny rätt här. Tidigare var det så att bilderna skrevs över men nu i det nya systemet skrivs nya bilder som laddas upp inte över gamla även om det är samma filnamn.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Jag la även in videon på fotogalleri-sidan:
http://www.username.n.nu/admin/gallery.php

Perfekt.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Jim Westergren wrote
Jag la även in videon på fotogalleri-sidan:
http://www.username.n.nu/admin/gallery.php

Perfekt.

Jag har även en video om DISQUS gästbok, så gott som klar. Skall bara redigeras men blir nog klar i morgon :)
Mvh Johnny

Re: Video klipp för N.nu användare.

Alex_000

[...]

Där ser man, det går snabbt i svängarna tycker jag! :-)

[...]

Faktiskt så trodde jag att det fungerade som du sa Måns, men eftersom jag provade och det inte fungerade så tog jag med det som lyckades :)
Tack för eran uppmärsamhet.
All infogad text i filmklippen går att ändra/redigera hur lätt som helst om det skulle behövas. Nackdelen är att när man laddar upp videon på nytt till Youtube så blir det väl en ny url? Naturligtvis inget problem om man inte har en länk på sin sida till videon.
Hälsning Johnny.

Re: Video klipp för N.nu användare.

Nytt YouTube-klipp upplaggd: Gästbok DISQUS